tisdag 4 maj 2010

Uppgift 11 - Om analysen

Sommaren närmar sig med stormsteg så därför valde jag att analysera en kampanj som GB glass har just nu. Kampanjen handlar om att man kan vinna en glassbox genom att göra ett litet kärleksprofiltest på deras kampanjsida loveprofile.se.

Den är läckert gjord i flash av webbproduktionsföretaget Klirr. Det huvudsakliga målet med sidan är att sälja in de nya glassarna för säsongen och själva målgruppen tror jag är ganska stor, den riktar sig både till äldre som till de allra yngst. Jag tycker det mesta är riktigt bra på kampanjsidan, däremot saknar jag en hemknapp till GB.se, om man nu får för sig att man inte vill göra testet längre och istället gå till GB:s huvudsida.

Det som själva användaren uppnår på sidan är att man där kan vinna en glassbox innehållande sina favoritglassar, både de nya och de gamla, genom att göra ett kärleksprofilstest . Just loveprofile.se är bara en del av en större kampanj för de nya glassarna. GB har även en flash-sida där alla de nya glassarna presenteras mer ingående samt även en mer viral kampanj som handlar om att GB´s maskot Clovve ska gifta sig med Clovina på liseberg den 16 maj, detta i ett sammarbete med kanal 5. Så ett samlingsord för hela kampanj för denna glassäsong skulle kunna vara Kärlek, och just kärlek till glass.

Idén är att GB vill skapa en sommarkänsla och ett glassug i kärlekens tecken. Detta är ren marknadsföring och viral marknadsföring som GB utövar.

För mig funkade iaf marknadsföringen klockrent, jag har redan köpt massa nya glassar för säsongen :)


/Per

Inga kommentarer: